De Hooge Waerder al veertig jaar spin in het web

Al vier decennia is De Hooge Waerder een spin in het web voor ondernemers in Noord-Holland. “Persoonlijk contact is voor ons nog steeds het belangrijkste”, vertelt partner Sander Brouwer. “Dat geldt voor onze klanten én onze medewerkers.”

De Hooge Waerder is in 1980 begonnen als accountantskantoor. “Al snel uitgebreid met een fiscale tak”, weet Brouwer. “De onderneming is gestart in Akersloot, maar halverwege de jaren tachtig verhuisd naar Alkmaar.” Begin jaren negentig werden er meerdere kantoren geopend. “Eerst in Beverwijk in 1991, vervolgens kwam in 1993 Heerhugowaard erbij, gevolgd in 1995 door de kantoor in Hoorn. Vanaf 2007 hebben we een kantoor in Haarlem geopend en afgelopen oktober openden we onze kantoren in Amsterdam”, somt de partner op.

We hebben meerdere kantoren in Noord-Holland om overal dichtbij de klant te zitten. De ondernemer het gevoel te geven dat ze altijd kunnen binnenlopen. We zijn betrokken bij de ondernemer en weten wat er speelt in de regio waar de ondernemer zit”, aldus Jan Wagenaar, medepartner.

‘We willen dat de ondernemer ons als eerste belt’

De Hooge Waerder heeft zich ontwikkeld van accountantskantoor tot middelgroot full-service adviesbureau. “We hebben accountants in dienst, maar ook fiscalisten, juristen, loonspecialisten en specialisten op het gebied van financieringen en bedrijfsovernames. We hebben bovendien een eigen ICT-afdeling. MKB-ondernemers kunnen met al hun ondernemersvraagstukken bij ons terecht. We verwerken tienduizend loonstroken per maand en stellen de jaarrekening op voor drieduizend ondernemingen. We hebben expertise in alle branches en voor elke fase van een onderneming de juiste adviseur in huis. We staan de ondernemer echt van A tot Z bij. We willen dat die ons als eerste belt, voor welke vraag dan ook. Dat is onze missie: top of mind zijn bij onze ondernemers. Dat zien we steeds meer gebeuren, de lijntjes zijn heel kort.”

Proactieve rol

De rol van De Hooge Waerder is in de loop der jaren veranderd. “Vroeger waren we echt ’de accountant’, degene die achteraf de cijfers verwerkte en analyseerde. Tegenwoordig zitten we veel sneller en vaker met ondernemers om tafel; door de digitalisering zijn de cijfers sneller verwerkt én 24 uur per dag beschikbaar. We zijn veel meer up-to-date. Dat geeft ons ook meer verantwoordelijkheid: we spelen proactief in op de cijfers, gaan met de klant in gesprek en kijken samen naar de toekomst. Door goede managementrapportages kun je gedegen prognoses maken en die zijn van groot belang voor advisering naar de toekomst toe.”

Omdat het bedrijf vele divisies heeft, kan het ook snel schakelen. “De ondernemer heeft een vaste relatiebeheerder: hij hoeft maar één keer zijn verhaal te vertellen, wij kunnen intern schakelen als een specialist nodig is.” Steeds meer contact verloopt via de mail, maar persoonlijk contact blijft het belangrijkste. “Dat is nodig om goed op de materie in te kunnen gaan. We gaan ook vaak bij ondernemers langs, om te kijken wat er nu echt speelt in het bedrijf. We zitten zelf in de regio, dus we weten wat er regionaal van belang is. Dat vinden ondernemers prettig: dat ze dichtbij huis hun zaken kunnen regelen en dat ze weten dat ze met mensen aan tafel zitten die zelf ook ondernemen in het gebied.”

Groei op eigen kracht

Wat de toekomst betreft kijkt het adviesbureau altijd naar mogelijkheden die zich aandienen, ook wat groei en uitbreiding betreft. “We zien dat het voor kleine accountantskantoren steeds moeilijker is om zich staande te houden. Als ze zich bij ons willen aansluiten, of verregaand willen samenwerken, staan wij daar uiteraard voor open. Maar we gaan uit van groei op eigen kracht.”

DEEL DIT BERICHT