Na een loopbaan van twintig jaar als kok en ober in de horeca heeft Tim in 2022 een carrièreswitch gemaakt naar een functie als assistent accountant. Tim is begonnen bij Spaarne Accountants & Belastingadviseurs in Haarlem dat per januari 2024 is gefuseerd met De Hooge Waerder. Zonder ervaring en relevante opleiding, maar met een grote interesse in het vak en hoge motivatie is Tim als assistent accountant in de MKB praktijk aan de slag gegaan en het bevalt hem heel goed.
Maandag
Wie neemt nou niet het weekend even door met zijn collega’s op de maandagochtend, ik in ieder geval wel. Op zondag heb ik hardgelopen en zaterdagavond nog een biertje gedronken met mijn oud-horeca collega’s. Altijd leuk om hen weer te zien. De rest van het weekend ben ik met mijn 4 maanden oude zoontje Sepp en mijn vriendin thuis gebleven.
Ik verwerk de administratie van zo’n 25 klanten in uiteenlopende branches. En op maandag plan ik de werkzaamheden in voor de rest van de week. Ik werk o.a. voor een meubelzaak, een onroerendgoed- bedrijf dat in Haarlem ruimtes verhuurd, een advocatenkantoor en een bedrijf dat lunchpakketten samenstelt. De diversiteit aan klanten maakt mijn werk erg leuk.
Voor mijn klanten verwerk ik de facturen en zorg ik dat de bankmutaties aan de facturen worden gekoppeld.
Ik heb 20 jaar in de horeca dagelijks veel gestaan en gelopen en dan is een zittend beroep nog steeds wel wat wennen. Mijn dagelijkse lunchwandeling door het centrum van Haarlem vind ik daarom wel heel erg prettig.
Dinsdag
Ik woon in Heemskerk en veelal ben ik in 20 minuten wel op kantoor. Vandaag ga ik met mijn collega Henriette, relatiebeheerder, naar een nieuwe klant die ruimtes verhuurd aan zzp’ers in de creatieve sector.
Met de eigenaar en de administratief medewerker bespreek ik hoe de administratie soepeler kan verlopen. Zij gebruiken Snelstart en ik ben een van de weinige op kantoor die dit boekhoudpakket goed beheerst.
Na onze bespreking krijgen we nog een rondleiding door het pand en bekijken we de geluidsdichte ruimtes die aan muzikanten worden verhuurd. Erg leuk.
Terug op kantoor ga ik verder met het verwerken van de administratie van mijn klanten.
Woensdag
Om de week doe ik de administratie van het advocatenkantoor op het kantoor van deze klant in Heemskerk. Lekker dichtbij voor mij. Ik verwerk de facturen en zet de betalingen klaar in een bankbestand. Het werken bij een klant is voor mij een mooi afwisseling en het voordeel is dat de klant mij meteen allemaal vragen kan stellen. Dat werkt toch makkelijker dan via de mail of telefoon. Dit keer was mijn collega Pim ook mee om de cijfers te bespreken van het laatste kwartaal van vorig jaar. En ik leer mijn klant ook beter kennen op deze manier.
’s Middags werk ik thuis. Een halve dag thuiswerken is voor mij genoeg. Ik heb graag collega’s om me heen en het maakt het voor mij ook makkelijker om vragen te stellen en hulp te vragen. Voor mij is de hulp van mijn collega’s erg belangrijk omdat ik geen opleiding en achtergrond heb in financiële administratie.
Donderdag
Ik ben op tijd op kantoor en ga aan de slag met de administratie van de meubelzaak en van het bedrijf dat de lunchpakketten maakt. Ik mis een paar rekeningafschriften en mail hierover met de administratief medewerker van mijn klant.
Met mijn collega Astrid, belastingadviseur, bespreek ik de verwerking van de BTW van transportkosten buiten de EU. Een klant van mij importeert fruit uit Egypte en dan is de verwerking van de BTW wel lastig.
Op donderdagavond ga ik altijd padellen met vrienden. Nadat het er op de baan lekker fanatiek aan toe is gegaan wordt er na afloop gelachen onder het genot van een drankje
Vrijdag
Vrijdag is mijn papa dag en ga ik met Sepp op pad.
Vanaf eind februari start ik met de opleiding moderne bedrijfsadministratie. Deze opleiding duurt een jaar. Ik heb er veel zin om hiermee te gaan starten.