Pieter van Stempvoort, jurist en partner bij De Hooge Waerder, merkt dat er veel onzekerheid is bij klanten over de financiële situatie van hun bedrijf. Toen het aantal vragen begon toe te nemen, besloot Pieter de coronadesk op te starten. Voor ondernemers én collega’s.
Anticiperen en aanpakken
Sinds de crisis ons land heeft geraakt, zijn er veel bedrijven die kampen met financiële vraagstukken. Binnen De Hooge Waerder merkt Pieter dat er veel mails en telefoontjes binnen komen. Daarom startte hij de coronadesk op. Om al die informatiestromen te beheersen en klanten proactief en eenduidig te kunnen informeren. Via het mailadres corona@dehoogewaerder.nl komen alle vragen met betrekking tot corona op één punt binnen. Collega’s van verschillende disciplines zijn daarop aangehaakt. “Ik ben zelf jurist maar we hebben ook specialisten op het gebied van fiscaliteit, loonkosten en corporate finance.”
De vragen die zij binnen krijgen zijn erg divers. Het kunnen grote vraagstukken zijn, maar ook klanten die alleen willen toetsen of zij zelf op de goede weg zitten. “Op vragen die bij herhaling terugkomen, proberen we de antwoorden, waar mogelijk, te standaardiseren en te bekijken of de vragen voor een grotere groep interessant zijn. Het gaat om evenwicht tussen snelheid en een uitgebreid advies geven. Daarin is natuurlijk ook een rol voor de relatiebeheerder weg gelegd.”
Kansen moet je durven grijpen
Het mooie bij De Hooge Waerder vindt Pieter de laagdrempeligheid binnen de organisatie. “Als je zo’n gelegenheid ziet in een crisis, dan kun je daar zelf mee aan de slag. Ik heb het nu naar mij toe getrokken maar als iemand anders het had gedaan, was het ook goed. Je kunt het enigszins invullen zoals je zelf wilt. Dat vind ik een hele prettige manier van werken.”
Als het over geld gaat, bellen de meeste klanten toch als eerste hun accountant. In het begin van de crisis was dat voor Pieter en zijn collega’s nog een flinke uitdaging. “Je hebt allerlei regelingen en die zijn vaak nog in de maak. Ze komen vers uit de Tweede Kamer. Dan moet je dúrven adviseren. Het is niet er ligt een regeling en het is klaar. Je moet het lezen en interpreteren.”
We doen dit samen
De coronadesk wordt goed ontvangen door zowel de klanten als de organisatie zelf. “Relatiebeheerders vinden het positief. Veel kantoren zeggen proactief te zijn, maar hiermee laat je het ook echt zien. Alle hulp en het gevoel dat collega’s met je meedenken, zijn heel belangrijk. Je schept orde in de chaos”, aldus Pieter.
Op deze manier sturen collega’s ook geen honderden mails heen en weer. “Je merkt dat als er zoveel vragen komen het belangrijk is om alles goed te registeren. Wat is er geregeld en óf het al is geregeld. Dit is ook voor ons een leerzaam proces.”
Binnen De Hooge Waerder doet iedereen zijn best. “Het is fijn om te zien dat iedereen zijn inzet toont en toch alles op alles zet om het te regelen, ondanks de drukte.” Er heerst weinig hiërarchie binnen de organisatie en je kunt gemakkelijk met specialisten van andere disciplines overleggen. Collega’s kijken elkaar nergens op aan en weten dat het voor iedereen lastig is. “Als je thuis zit met kinderen en je kan je normale uren niet maken, dan is dat maar zo. Misschien een andere collega wel. We gaan daar niet ingewikkeld over doen, teveel naar cijfers en productiviteit kijken. Je krijgt daar echt een gevoel van solidariteit van.”
Door deze crisis zijn de meeste mensen genoodzaakt om thuis te werken. Bij De Hooge Waerder is dit ook het geval maar er is ook de mogelijkheid om toch naar kantoor te komen, uiteraard met gepaste afstand. Ongeveer een kwart van de mensen zit nu op kantoor. “We faciliteren werkplekken nu.” zegt Pieter. “Vooral mensen met een minder goede werkplek of die gewoon even naar kantoor willen, vinden dit erg prettig. Het is roeien met de riemen die je hebt. En voor nu gaat dat ons goed af.”
Pieter van Stempvoort is werkzaam als jurist bij De Hooge Waerder en is sinds december 2013 ook partner bij de organisatie.