“Je creëert rust voor de ondernemer”

Waar vroeger de loonadministratie alleen het verwerken van de salarissen was, komt er tegenwoordig veel meer bij kijken. Ook de vraag van de klant verandert. Ramon Wortelboer, Manager Loonadministratie bij De Hooge Waerder, merkt dat er meer wordt gevraagd van de loonspecialisten dan eerst.

Meedenken met de ondernemer
Toen Ramon 15 jaar geleden zijn carrière startte bij De Hooge Waerder zagen de taken van de loonspecialist er anders uit dan nu. “Je merkt dat de ondernemer behoefte heeft aan een extra stukje ondersteuning en met name een stuk advies. Naast het opmaken van de loonstrook zijn er zoveel andere punten waar de ondernemer hulp bij kan gebruiken. Denk aan verjaardagen, certificaten die aflopen of de verlof administratie. Deze acties kunnen wij allemaal in een systeem verwerken, waardoor je rust creëert bij de ondernemer.”

De focus van de loonspecialist is verschoven van een uitvoerende rol, naar een adviserende rol. “Wij denken nu veel meer mee met de ondernemer. We sparren met elkaar, luisteren naar de klantwens en kijken gelijk welke oplossing wij kunnen bieden voor het probleem waar de ondernemer tegenaan loopt. Samen leggen wij de stip aan de horizon en kijken zo precies wat de klant nodig heeft. Daarna kijken wij hoe we dit optimaal kunnen inrichten, zodat de ondernemer iedere maand zo ideaal mogelijk zijn of haar rapportages kan uitdraaien.”

Het profiel van de toekomst
Nu de klant meer vraagt, worden er andere vaardigheden verwacht van de loonspecialist. Het draait niet alleen meer om het maken van een loonstrook, maar het werk is veel meer gericht op de inhoud. Ramon vertelt: “De focus ligt op het beoordelen en het adviseren. Je moet kijken of wat er op de loonstrook staat klopt en daarnaast ook actie kunnen ondernemen. Als de ondernemer aangeeft dat hij of zij ergens tegenaan loopt is het belangrijk dat je gelijk met een oplossing komt. Luisteren, signaleren en actie ondernemen. Dat zijn de belangrijkste taken van de loonspecialist van nu.”

De diversiteit aan klanten is wat het leuk maakt bij De Hooge Waerder. “We hebben kleinere en grotere klanten, maar je merkt dat je bij iedere ondernemer moet blijven luisteren. De ene dag kan de klant een wat simpelere vraag hebben, maar morgen kan hij komen met een moeilijke casus waar we op moeten doorpakken. Die diversiteit aan vraagstukken en klanten is wat je triggert om continu met de ondernemer in contact te blijven.”

Werken in teamverband
Het team waar Ramon leiding aangeeft bestaat, inclusief hem zelf, uit 14 personen verdeeld over de locaties Alkmaar en Beverwijk. “Ik merk dat het team erg divers is en dat dat ook wordt gewaardeerd. We hebben hier mensen werken die al jaren in het vak zitten, maar ook collega’s die net beginnen en nog volop aan het leren zijn. Die balans vinden wij heel prettig. Iedereen kan het goed met elkaar vinden, waardoor er een fijne sfeer hangt binnen de teams.”

Ondanks dat veel loonspecialisten zelfstandig zijn ingesteld, merkt Ramon dat teamverband belangrijker is dan ooit. “De uitdaging zit hem nu vooral in het werken in een team. Als er iemand vrij of ziek is, moet dit overgenomen worden zonder dat de klant hier last van heeft. Ons streven is dan ook dat wij zo soepel mogelijk schakelen en dat de klant niet eens door heeft dat hij door een ander wordt geholpen. Ik merk dat dit nu steeds beter gaat. Ondanks dat ieder zijn eigen klantenbestand heeft, werken wij toch als een team samen. Dat lijkt misschien heel makkelijk, maar dat is toch best een uitdaging in de praktijk.”

 

DEEL DIT BERICHT