Het ICT-landschap is in vergelijking met een aantal jaren geleden flink veranderd. Marco Mooy, ICT-consultant, heeft veel van deze veranderingen meegemaakt sinds hij 26 jaar geleden is begonnen bij De Hooge Waerder. En dat zal in de toekomst nog verder doorgaan. Zowel voor klanten als voor medewerkers.
De nieuwste technologieën testen
Marco is zijn loopbaan bij De Hooge Waerder begonnen als stagiair en is daarna blijven hangen. “Toen ik hier begon, deed ik voornamelijk het interne systeembeheer en het plaatsen van de computers. We werkten in die tijd ook nog met aparte vestigingen en aparte netwerken. Het interne systeembeheer is minder geworden, aangezien alles tegenwoordig in de cloud staat. Nu ligt mijn focus veel meer op applicatiebeheer. Ik ga naar klanten en help hen bijvoorbeeld met het maken van koppelingen met verschillende systemen.”
Als ICT-consultant werkt Marco samen in een team van vier. “We zijn een team dat elkaar versterkt. Vaak hebben wij aan een half woord al genoeg. Binnen het team ben ik de applicatiebeheerder van alle financiële pakketten. Ik verzorg koppelingen met systemen van externe partijen en adviseer de klant op dit gebied. We krijgen ook de vrijheid om de nieuwste technologieën uit te proberen en te testen of het iets is voor de organisatie. Die zelfstandigheid is wat het nog leuker maakt.”
Digitalisering & automatisering
In de loop der jaren heeft Marco gemerkt dat alles steeds digitaler wordt. “We zijn nu veel bezig met de digitalisering van processen. De inkoop- en verkoopfacturen die voorheen ingeboekt moesten worden, komen nu digitaal binnen. Zo maken we bijvoorbeeld bij klanten een koppeling tussen een financieel softwarepakket en een branche-applicatie. Hierdoor krijgen onze medewerkers een meer controlerende functie en ben je tegelijkertijd bezig met het ontzorgen van je klanten.”
“Je hebt hier te maken met verschillende pakketten voor de klanten. Deze zijn steeds anders en daarom moet je continu kijken of je er iets mee kunt. Zodra het een goed pakket is, kun je het koppelen met grote boekhoudpakketten, zoals Exact Online, iMuis en AFAS. De hele stroom van informatie gaat hierdoor van applicatie naar applicatie. Er komt dan voor de invoer geen mens meer aan te pas. ”
Robotic accounting
Door het gedwongen thuiswerken in de afgelopen periode was het op de ICT-afdeling wel even schakelen. “Er werkten al vaker mensen thuis, maar toen we vorig jaar geen keus hadden, was dit in het begin best even lastig. We moesten vrij ad hoc spullen regelen en de beveiliging moest eerst op orde zijn voor bijvoorbeeld het gebruik van Teams. Voor de tweede lockdown hebben wij notebooks aangeschaft, waardoor het thuiswerken makkelijker werd voor iedereen. Je ziet gelukkig nu weer mensen terugkomen naar kantoor, maar we zijn ook helemaal ingericht op remote werken.”
Als Marco naar de toekomst kijkt, denkt hij dat robotic accounting een grote rol zal gaan spelen. “Een goed voorbeeld hiervan is wanneer een factuur elke maand hetzelfde bedrag is. Met robotic accounting hoef je hier dan niet meer naar om te kijken. Alleen wanneer het bedrag afwijkt, kijk je ernaar. Je gaat sturen op de uitzonderingen. Dat is prettig, want medewerkers kunnen dan tijd vrijmaken voor andere werkzaamheden. Daarnaast blijven we natuurlijk continu verbeteringen doorvoeren om ICT zo goed mogelijk te kunnen inzetten en toe te passen. Binnen De Hooge Waerder maar ook bij onze klanten.”